Svømming

Ansvarlig for svømmeopplæringen er Miran Kadri.

For oss er det viktig å fokusere på trivsel i vann i tillegg til å følge opp hvert enkelt barns progresjon gjennom svømmeundervisningen. Alle barn har forskjellig utgangspunkt når det gjelder svømmeferdigheter og for noen er det å utvikle glede over å være i og mestre vannet det viktigste.

Praktisk opplysninger

For at elvene skal få mest mulig tid i vannet og best mulig progresjon på svømmingen er det viktig at ordensregler og rutiner for garderober og svømmehallen blir overholdt. Alle elever skal dusje uten badetøy. Vi anbefaler at alle elever bruker badehette i vannet, eller som et minimum må de med langt hår bruke hårstrikk. Lærerne skal påse at regler blir overholdt og svømmeinstruktør vil gå gjennom rutinene som gjelder for bassenget og nsvømmeundervisningen.

Svømmeinstruktøren/lærerne vil første dagen dele elevene inn i grupper basert på hvor trygge de er og hvilke ferdigheter de har i vannet. Dette gjøres for at elevene i hver gruppe skal på mest mulig likt nivå og få best mulig progresjon. Underveis vil det gjøres justeringer i gruppene og noen ganger vil man jobbe på tvers av gruppene med ulike stasjoner og oppgaver.

Innholdet i undervisningen

I svømmeopplæringen har vi fokus på vanntilvenning og disse fire kjernefunksjonene i følgende rekkefølge:

1. Vanntilvenning

2. Dykke

3. Flyte

4. Gli

5. Fremdrift

Svømmeopplæringen skal være gøy, og elevene skal oppleve mestring og ferdighetsutvikling. Veldig mye av opplæringen gjøres gjennom lekpregede øvelser.

Mot slutten av svømmeopplæring vil instruktør og lærer kartlegge alle elevene i tråd med målene for svømmeopplæringen. Kartleggingen inneholder sju delmål, se under, som hver elev skal kartlegges etter. Kartleggingen gjennomføres i stor grad gjennom lek.