17. mai 2020

17. mai

Jeg er en svært stolt rektor og jeg er stolt over å være rektor på en så flott skole som Lutvann skole. Så langt i år og tidligere år har vi opplevd mye sammen og vi har fått til masse som gjør at jeg kan gå med høyt hevet hode som rektor på denne skolen. Vi har siden 1974 drevet en skole som vi har hatt stor glede av og som har gjort en forskjell for dagens hovedpersoner, elevene våre. Det skal vi også fortsette med fremover.

Dette er en helt annerledes feiring av 17.mai på Lutvann skole, noe som er litt leit. Det er bare i krigsårene at vi ikke har feiret denne dagen med barnetog siden det ble innført ved Wergeland for 150 år siden. På den annen side er det nye muligheter i år til å reflektere over hvilke av Norges verdier som kommer til uttrykk i en situasjon lik den vi er i nå.

Jeg er glad for at Norge er et fritt land. Et land der ingen andre bestemmer over oss. I Norge har vi demokrati. Norge er et land med ytringsfrihet og likestilling, fred og samhold.

Samhold er ekstra viktig i disse tider. 17. mai er en fest med store og tette forsamlinger der barn, ungdom og foreldre møter besteforeldre og andre «risikogrupper». Det er en offentlig feiring som inneholder det meste av det som er "forbudt" under koronakrisa. Da er det også viktig å tenke over hvorfor vi i Norge gikk til det drastiske skrittet å "stenge" ned samfunnet. Store ord fra «vanlige» 17.mai-taler om å ofre seg for andre og for fellesskapet får ny og konkret mening i denne krisesituasjonen. Nasjonen får nye helter som det er verd å hedre og rope hurra for. Helsevesenet, skoleansatte, butikkansatte og jeg kunne fortsatt også med andre grupper. Feiringen kan få et alvor som skiller den fra vanlige nasjonaldager og gjør denne 17.maien særlig minneverdig.

Så i dag har vi egentlig veldig mye å feire. Vi må feire at alle i dette landet er like mye verdt. Du er like viktig enten du er jente eller gutt. Du er like viktig uansett hvilken hudfarge du har. Du er like viktig om er religiøs eller ikke er religiøs. Du er like viktig uansett politisk ståsted. Du er like viktig selv om du blir forelsket i gutter eller jenter eller i hvilken livssituasjon eller i hvilken helsesituasjon du er i. Dette er verdier som omhandler det fellesskapet vi setter så høyt i Norge. Vi støtter hverandre, tar vare på hverandre og hjelper hverandre. Vi vil hverandre vel.. Og det blir bra igjen!

Det er først og fremst barna vi ønsker å skape et godt miljø for. Det krever engasjement! 17. mai er en typisk dag hvor vi får en VI-følelse. Vi er ulike, men VI har alle pyntet oss og vil skape en god ramme rundt dagen for oss selv og for barna. VI er et eksempel på en del av mangfoldet denne byen har å by på. La oss ta vare på det og la oss ta vare på hverandre. Bare slik kan vi få en by i utvikling.

Gratulerer med dagen barn og voksne, gratulerer med dagen Norge!

Med vennnlig hilsen
Rektor Svein Pillgram Hansen